متن اعلامیه و فرمان حضرت آقای مجذوب علیشاه ، اول محرم ۱۴۲۷ برابر ۱۱ بهمن ۱۳۸۴
متن اعلامیه و فرمان حضرت آقای مجذوب علیشاه ، اول محرم ۱۴۲۷ برابر ۱۱ بهمن ۱۳۸۴
هو
۱۲۱
قال رسول الله (ص) : حسين مني و انا من حسين
حلول ماه محرم الحرام ، يادآور قيام حضرت سيدالشهداء عليهالسلام و اصحاب بابصيرت و باوفايش ميباشد و عاشوراي امام حسين (ع) آينه صاف و تمامنمايي است كه با توجه و نگاه دقيق در آن ميتوان جمال نوراني قرآن و سيماي زيباي اسلام را در آن مشاهده نمود و حكمت آنكه امامان بزرگوار ما عليهمالسلام در برپايي مجالس سوگواري جد امجد خود جديت داشته و پيروان را به آن توصيه ميفرمودند ، بيشتر آن است كه با توجه با اين امر كه در اسلام عزاداري نداريم ، اما شيعه در سايه برگزاري مراسم سوگواري با تعليمات نوراني و آرمانهاي الهي آن نهضت كه در تاريخ بشريت نظير ندارد و ادامه آن توسط بانوي بزرگوار اسلام حضرت زينب سلامالله عليها و ائمه معصومين عليهمالسلام آشنا شده و آگاه شوند كه چه خونهايي براي نگهباني و احياء دين و كتاب قرآن بر زمين ريخته شده است ، گوهر تابناك اين هدف مقدس را در تمام زواياي زندگي فردي و اجتماعي خود ، تابنده سازيم .
در فرا رسيدن اين ماه توصيههايي كه مخصوصا در دوران معاصر با توجه به اوضاع جهان اسلام بيشتر ضرورت دارد به فقراي سلسله جليله نعمتاللهي گنابادي وفقهمالله مينمايم و اميدوارم اين نكات را كه از قلبي سرچشمه گرفته كه براي اعلاي اسلام راستين و ايران عزيز كه پرچمدار تشيع است ، ميطپد و از صميم قلب خواستار ترقي و تعالي صوري و معنوي آنان است ، با جان و دل پذيرفته و اجرا نمايند و موجبات خوشنودي خدا و اوليائش را كه خير دنيا و آخرت در آن است فراهم آورند :
۱. به بركت عاشوراي امام حسين و زحمات ائمه عليهمالسلام ، تداوم هدايت بشر حاصل گرديده و سربلندي و پيشرفتهاي مادي و معنوي انسانها مخصوصا شيعيان در پرتو نور درخشان گفتار و رفتار امامان ميباشد بنابراين فقرا كه محبت و ولايت اهل بيت عليهمالسلام را در دل و افتخار پيروي از آنان را در عقيده و گفتار و رفتار دارند بايد در كسب فضيلت و عشق و عرفان و آگاهي از راه و روش حضرت سيدالشهداء عليهالسلام و اصحاب بزرگوارش تلاش نمايند . و با توجه به مفاد اين پيام مهم كه « كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا » ، نداي پيشواي نهضت را كه فرمود : « هل من ناصر ينصرني » را به گوش تمام جهانيان اليالابد رساند و به همه فهمانيد كه اگر حسرت حضور در ركاب آن حضرت را خالصانه داريد ، اين ندا را بشنويد و پاسخ دهيد و پاسخ مثبت عملی به اين ندا ، آن است كه رويه و سنت آن حضرت را پاس بداريم .
۲. عاشوراي امام حسين عليهالسلام درسها و پيامهاي فراواني دارد كه روح و باطن همه آنها موضوع ولايت و رهبري اولياي حق است كه از اساسيترين اركان دين ميباشد و آن هديهاي است الهي و وديعهاي آسماني ، حيف و دريغ است كه با گفتار و رفتار مغاير با اين هدف مقدس ، آن را به « ثمن بخس و دراهم معدوده » [ يوسف ، آيه ۲۰ ] و ناچيز فروخته و درنتيجه در خط كساني قرار گيريم كه به طمع ملك ري خون فرزند پيامبر اكرم (ص) و ياران عزيزش را بر زمين ريختند و جز ننگ و رسوايي چيزي عايد آنها نشد .
۳. برگزاري مجالس سوگواري بايد از هرگونه پيرايههاي ناشايست و آنچه موجب اهانت به ساحت مقدس اهل بيت عليهمالسلام و سستي مقدسات در انظار بيگانگان و دشمنان اسلام است ، منزه بوده بلكه بيشتر به تبيين مواضع حقيقي اين قيام مقدس پرداخته شود .
۴. ازجمله حقوق و انتظاراتي كه اباعبدالله عليهالسلام و همه اولياي الهي از پيروان و شيعيان خود دارند ، الگوپذيري از آنان است كه خداوند نيز در قرآن به آن امر فرموده است « و لكم في رسولالله اسوه حسنه » [ احزاب ، آيه ۲۱ ] توصيه شده است پس با شناخت راه و روش آنان كه بايد در سوگواري هدف اصلي باشد ، دو نهال محبت و معرفت ، شيعيان آن بزرگواران را از حالت خامي درآورده و به پختگي و كمال ميرساند .
۵. محبت ، انسان را به قله رفيع عرفان واصل ، و تسليم و اطاعت از اولياي دين را كه جلوههاي رباني آن درخت پرثمر هستند در سالك ، بارور ميسازد .
۶. رفتارهاي حاكي از محبت به بزرگان بيانگر درجه خلوص نيت و صداقت هر شخص مدعي تشيع و فقر است و از جلوههاي اين محبت ، احترام و ادب به دوستان و عاشقان امام حسين (ع) و همه اهل بيت (ع) و اداي ادب به ساحت مقدس مكانها و حسينههايي است كه به ياد و نام آن حضرت و براي اقامه سوگواري ساخته شده است پس هرگونه هتك حرمت نسبت به دوستان و ارادتمندان آن بزرگوار يا مكانهاي منتسب به آنان نشانه كذب و رياكاري خواهد بود .
۷. درسهاي ايثار و فداكاري و مقاوت و صبر ، معارفي علمي و عملي هستند كه در قيام امام حسين براي ارادتمندانش وجود دارد .
۸. يكي از راز و رمزهاي پيروزي امام حسين در اين بود كه ياراني باوفا ، متحد ، منسجم و با يك هدف و عاشق داشت بر هركدام از فقرا لازم است كه براي نيل به اين پيروزي از هرگونه كدورت و اختلاف پرهيز نموده و وحدت و اتحاد با يكديگر را در همه ابعاد عنايت داشته باشند .
۹. يكي از مهمترين آسيبهايي كه فرهنگ يك مكتب و جامعه را مورد تهديد قرار ميدهد شكسته شدن حريمها است ، شكستن حريمها ، بدعت در احكام دين ، نقض دستورات پيامبر ، دستور به سب و لعن حضرت علي عليهالسلام نمونه بارز اين حريمشكني است . اگر بخواهيم دچار سرنوشت آنان نشده و راه سعادت و نجات را بپيمائيم از شكستن حريم اولياي خدا خودداري نمائيم .
۱۰. احساس مسئوليت و واكنش در قبال سرنوشت جامعه كه همان امر به معروف و نهي از منكر و از اهداف قيام امام حسين (ع) بود را به اندازه رعايت مسئوليت خود ، فراموش نكنيم و از ياد نبريم كه هر گروه و جامعهاي كه منافع و سليقههاي شخصي را بر منافع جمعي و مصلحتهاي عمومي ترجيح دهد محكوم به انحطاط و سقوط ميباشد .
۱۱. قيام حضرت اباعبدالله الحسين (ع) و يارانش در دوراني واقع شد كه گروهي دلبسته به جاه و مقام ، زندگي حيواني را بر حيات انساني ترجيح داده و دچار عوامزدگي و غفلت شدند :
چون كه ظاهرها گرفتند احمقان / وآن دقايق شد از ايشان بس نهان
دو عنصر آگاهي و پايداري را بايد از واقعه كربلا در هر زماني آموخت .
۱۲. قيام و جهاد پرشكوه حضرت اباعبدالله الحسين (ع) پيوند قطعي و جداييناپذير با ظهور و قيام حضرت قائم آلمحمد عجلالله فرجه دارد .
اعمال ما موجب محروميت ما از فيض دسترسي به آن حضرت گرديده است گرچه او هادي و حافظ ما و بيناي بر اعمال ما است به موجب « كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا » بايد نداي « من انصاري الي الله » [ صف ، آيه ۱۴ ] بزرگان را از جان و دل شنيده و با تصحيح در اقوال و افعال خود زمينههاي ظهور آن حضرت كه احياءكننده اهداف جد بزرگوارش ميباشد را فراهم نمائيم .
به مضمون حديث امام صادق (ع) كه ميفرمايد : « فاحيوا امرنا ، رحم الله من احيا امرنا » [ ترجمه : زنده بدارید امر ما را ( احیا کنید ) ، خدا رحمت کند کسی را که امر ما را احیا کند ] دين مقدس اسلام و مذهب حقه تشيع داراي احكام جامع و كاملي است كه اگر توسط عالمان دين و عارفان راه يقين به مردم برسد و تعاليم نوراني آن اجرا گردد ، موجب پيشرفت در تمام زمينههاي مادي و معنوي انسان در هر زمان گرديده و تدين حقيقي و تمدن واقعي را دربر خواهد داشت . اسلام داراي شريعت و طريقت بوده و در پرتو نور درخشان قرآن و عترت كه دو يادگار حضرت رسول اكرم (ص) در بين امت است ميتوان بر ظلمات دروني و موانع بيروني غالب گرديد . در زمان غيبت امام زمان عجلالله فرجه نيز اين دو رشته علماي شريعت و عارفان طريقت پيوسته وجود داشته و دارد و همانطور كه در كتب عرفا از جمله در رساله شريفه پند صالح تاليف پدر جسماني و روحاني فقير كه دستورالعمل فقراي اين سلسله و جامع تمام احكام قالبيه و قلبيه و خلاصه تمام وظايف سالكين اليالله است اين دو سلسله را مانند دو دست يك شخص و دو شعبه يك اداره فرموده و علماء را پيشوايان مسلمين و نمايندگان بزرگان در ذكر احكام و عرفاء را مجازين درايت و مامورين اصلاح نفوس و تهذيب اخلاق معرفي فرموده است [ پند صالح ، قسمت تجليل علماء ] . و اين اتحاد و يگانگي مايه اصلي ترويج دين مبين اسلام و تحكيم قواعد حضرت سيد الانام عليهالسلام و مانع از نفوذ و اجراي دشمنان دين و ملت ميباشد . فقير نيز به پيروي از اسلاف بزرگوار و اقطاب اين سلسله جليله هم در گذشته و هم در حال حاضر با آقايان علماء در تماس و ارتباط بوده و نهايت محبت فيمابين برقرار است .
در اين زمان كه دشمنان فريبخورده اسلام و ايران سعي در مخدوش نمودن چهره زيباي اسلام و تشيع حقيقي دارند و آن را در جهان دين ترور و خشونت ، و ايران عزيز را كشوري بيقانون معرفي مينمايند و توجه ندارند كه در صدر اسلام ، علي عليهالسلام كه وليالله و خليفه بلافصل و وصي رسولالله و از هر كس براي اسلام دلسوزتر و به اوضاع عالم آگاهتر بود با كشتن عثمان مخالف بود و حتي فرزند بزرگوار خود را كه يادگار رسول خدا بود ، مامور حفاظت از او نمود و نيز فرمود كه خليفهكشي باب ميشود و ديديم كه خلفاي بعدي و حتي خود علي عليهالسلام و امام حسن مجتبي (ع) هدف ترور قرار گرفتند . امروز اين اتحاد و وحدت مسلمين از هر زمان ديگر اهميت بيشتر داشته بلكه از اهم واجبات ميباشد فقير به اين مسئوليت خطير كاملا واقف و آگاه بوده و نگراني از عواقب سوء اين جريان ضداسلام و ايران ، خاطر مرا مشغول نموده است و براساس حديث شريف پيامبر : « قصم ظهري رجلان عالم متهتك و جاهل منتسك » [ ترجمه : کمر مرا شکستند دودسته ( دو گروه ) ، عالم و دانشمند دینی بیبندوبار و جاهل زاهدنما ] ملاحظه ميشود كه طبق واقعبيني آن حضرت ، اين دو گروه در طول تاريخ اسلام مخصوصا در زمان حاضر بيش از هرچيز دين و مقدسات مذهبي و ملت ايران را تهديد مينمايد ، لذا علاقه دارم به تاسي از اسلاف بزرگوارم و با توجه به مسئوليت خدمت به فقر و فقرا كه برعهده دارم با بسياري از مراجع و علماء در مسائل مهم ديني و ملي مذاكره و تبادل نظر و معاشرت داشته باشم ولي چون بهواسطه رسيدگي به امور فقرا و اشتغالات زياد و پاسخ به مكاتبات و گاهي كسالت و ضعف جسماني و وقت كم آنهم بخصوص در غيرتهران اجراي اين مهم بطور كامل و دلخواه ميسر نيست ، لذا به برادر مكرم آقاي حسينعلي كاشاني بيدختي زيد توفيقاته كه از ارادتمندان به علماء و روحانيون بوده و داراي اجازات كتبي و شفاهي از مراجع عظام ميباشند و پيوسته خدت آقايان ميرسند ، ماموريت دادم كه اين خدمت مهم را بپذيرند و در تهران و شهرستانها كه مسافت مينمايند علمايي كه مصداق مقبوله « من كان من الفقهاء صائنا لنفسه حافظا لدينه مخالفا لهواه مطيعا لامر مولاه » هستند را ملاقات نموده و سلام فقير را ابلاغ نمايند و اين موضوع مهم را به استحضار علماء رباني و دلسوز دين و ملت عزيز ايران برسانند كه اگرچه شياطين انسي به مصداق آيه شريفه « اعمالهم كسراب بقيعه » [ نور ، آيه ۳۹ ] بوده و خداوند براساس « و مكروا و مكر الله و الله خير الماكرين » [ آلعمران ، آيه ۵۴ ] نقشههاي شوم آنها را نقش بر آب و به حكم « انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون » [ حجر ، آيه ۹ ] ، حمايت و حفظ از قرآن و اولياء خود را تضمين فرموده است ولي وظيفه ما نقض نميگردد و به منطوق : « كلكم راع و كلكم مسئول عن رعيته » موظف به بيداري و آگاهي ديگران هستيم . و چون سوءتفاهمات و شبهاتي توسط بعضي از جاهلين يا مغرضين و معاندين با حق و حقيقت درباره تصوف حقيقي كه همان تشيع واقعي و صراط مستقيم ولايت اهل بيت عليهمالسلام است ، در اذهان ايجاد گرديده است ، آقاي كاشاني بيدختي در ملاقات با آقايان علماء و روحانيون و پژوهشگران و جويندگان حقيقت ، در جهت رفع اين شبهات سعي نموده و چنانچه سوالاتي بود همانطور كه قبلا اجازه داشتند پاسخ داده و مطالب مذهبي و عرفاني را توضيح دهند و سعي نمايند كه با توجه به آيه شريفه : « ادع الي سبيل ربك بالحكمه و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتي هي احسن » [ نحل ، آيه ۱۲۵ ] و با قول لين و دليل روشن ، رفع شبهه و راهنمايي نموده و در ايجاد وحدت و تنوير افكار و خدمت به بندگان خدا از هرگونه ايثار و فداكاري خودداري ننمايند . از درگاه خداوند متعال ازدياد توفيقات ايشان را مسئلت مينمايم .
بحمدالله اكثر قريب باتفاق فقرا ، برادران و خواهران ايماني به وظايف شريعتي و طريقتي خود رفتار ميكنند و دلبستگي و انس خود را به عظمت پرچم فقر ( اسلام واقعي ) معمول ميدارند كه از اين جهت به همه آنان سلام عرض كرده و تشكر دارم و ملتمس دعا هستم .
فقير ، حاج دكتر نورعلي تابنده مجذوبعليشاه
اول محرم ۱۴۲۷ هجري قمري
توضیحات :
- عباراتی که داخل [ ] آمده به متن اضافه شده است .
- برای نشانی آیات از قرآن عثمان طه استفاده شده است .
- ترجمه دو حدیثی که بین [ ] آمده ، از صدای اولین قرائت متن توسط جناب آقای کاشانی در ۸۴/۱۱/۱۳ در حسینیه امیرسلیمانی عینا پیادهسازی شده است . فایل صوتی آن از سایت مزارسلطانی دریافت شده است .
- این متن از روی تصویر اعلامیه که در سایت مزارسلطانی قرار دارد تایپ شده است . خواهشمند است درصورت مشاهده هرگونه اشکال ، نسخه خود را تصحیح کرده و خطا را به ایمیل ما اعلام فرمایید .
با تشکر - soltanalishahi.blogspot.com
برچسبها: اعلامیه های اقطاب
<< Home