سلام

درویشی درويشي سلسله نعمت‌اللهی نعمت‌الهیه نعمه‌الهی نعمه‌اللهیه نعمت اللهی نعمه الهی نعمت اللهي نعمت‌اللهي نعمه‌اللهي نعمت الهیه نعمه اللهیه سلطانعلیشاهی سلطانعليشاهي سلطان علیشاهی سلطان عليشاهي سلطان‌علیشاهی سلطان‌عليشاهي گنابادی گنابادي گنابادیه گناباديه عرفان تصوف صوفی صوفي صوفیه صوفيه عرفا صوفیان صوفيان درویش قطب اقطاب مزار سلطاني سلطانی mysticism sufism shiism sufism shiah sufism islamic sufism nimatullahi order gunabadi

چهارشنبه

متن اعلامیه و فرمان حضرت آقای مجذوب علیشاه ، اول محرم ۱۴۲۷ برابر ۱۱ بهمن ۱۳۸۴

متن اعلامیه و فرمان حضرت آقای مجذوب علیشاه ، اول محرم ۱۴۲۷ برابر ۱۱ بهمن ۱۳۸۴


هو

۱۲۱

قال رسول الله (ص) : حسين مني و انا من حسين

حلول ماه محرم الحرام ، يادآور قيام حضرت سيدالشهداء عليه‌السلام و اصحاب بابصيرت و باوفايش مي‌باشد و عاشوراي امام حسين (ع) آينه صاف و تمام‌نمايي است كه با توجه و نگاه دقيق در آن مي‌توان جمال نوراني قرآن و سيماي زيباي اسلام را در آن مشاهده نمود و حكمت آنكه امامان بزرگوار ما عليهم‌السلام در برپايي مجالس سوگواري جد امجد خود جديت داشته و پيروان را به آن توصيه مي‌فرمودند ، بيشتر آن است كه با توجه با اين امر كه در اسلام عزاداري نداريم ، اما شيعه در سايه برگزاري مراسم سوگواري با تعليمات نوراني و آرمان‌هاي الهي آن نهضت كه در تاريخ بشريت نظير ندارد و ادامه آن توسط بانوي بزرگوار اسلام حضرت زينب سلام‌الله عليها و ائمه معصومين عليهم‌السلام آشنا شده و آگاه شوند كه چه خون‌هايي براي نگهباني و احيا‍ء دين و كتاب قرآن بر زمين ريخته شده است ، گوهر تابناك اين هدف مقدس را در تمام زواياي زندگي فردي و اجتماعي خود ، تابنده سازيم .

در فرا رسيدن اين ماه توصيه‌هايي كه مخصوصا در دوران معاصر با توجه به اوضاع جهان اسلام بيشتر ضرورت دارد به فقراي سلسله جليله نعمت‌اللهي گنابادي وفقهم‌الله مي‌نمايم و اميدوارم اين نكات را كه از قلبي سرچشمه گرفته كه براي اعلاي اسلام راستين و ايران عزيز كه پرچم‌دار تشيع است ، مي‌طپد و از صميم قلب خواستار ترقي و تعالي صوري و معنوي آنان است ، با جان و دل پذيرفته و اجرا نمايند و موجبات خوشنودي خدا و اوليائش را كه خير دنيا و آخرت در آن است فراهم آورند :

۱. به بركت عاشوراي امام حسين و زحمات ائمه عليهم‌السلام ، تداوم هدايت بشر حاصل گرديده و سربلندي و پيشرفت‌هاي مادي و معنوي انسان‌ها مخصوصا شيعيان در پرتو نور درخشان گفتار و رفتار امامان مي‌باشد بنابراين فقرا كه محبت و ولايت اهل بيت عليهم‌السلام را در دل و افتخار پيروي از آنان را در عقيده و گفتار و رفتار دارند بايد در كسب فضيلت و عشق و عرفان و آگاهي از راه و روش حضرت سيدالشهداء عليه‌السلام و اصحاب بزرگوارش تلاش نمايند . و با توجه به مفاد اين پيام مهم كه « كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا » ، نداي پيشواي نهضت را كه فرمود : « هل من ناصر ينصرني » را به گوش تمام جهانيان الي‌الابد رساند و به همه فهمانيد كه اگر حسرت حضور در ركاب آن حضرت را خالصانه داريد ، اين ندا را بشنويد و پاسخ دهيد و پاسخ مثبت عملی به اين ندا ، آن است كه رويه و سنت آن حضرت را پاس بداريم .

۲. عاشوراي امام حسين عليه‌السلام درس‌ها و پيام‌هاي فراواني دارد كه روح و باطن همه آنها موضوع ولايت و رهبري اولياي حق است كه از اساسي‌ترين اركان دين مي‌باشد و آن هديه‌اي است الهي و وديعه‌اي آسماني ، حيف و دريغ است كه با گفتار و رفتار مغاير با اين هدف مقدس ، آن را به « ثمن بخس و دراهم معدوده » [ يوسف ، آيه ۲۰ ] و ناچيز فروخته و درنتيجه در خط كساني قرار گيريم كه به طمع ملك ري خون فرزند پيامبر اكرم (ص) و ياران عزيزش را بر زمين ريختند و جز ننگ و رسوايي چيزي عايد آنها نشد .

۳. برگزاري مجالس سوگواري بايد از هرگونه پيرايه‌هاي ناشايست و آنچه موجب اهانت به ساحت مقدس اهل بيت عليهم‌السلام و سستي مقدسات در انظار بيگانگان و دشمنان اسلام است ، منزه بوده بلكه بيشتر به تبيين مواضع حقيقي اين قيام مقدس پرداخته شود .

۴. ازجمله حقوق و انتظاراتي كه اباعبدالله عليه‌السلام و همه اولياي الهي از پيروان و شيعيان خود دارند ، الگوپذيري از آنان است كه خداوند نيز در قرآن به آن امر فرموده است « و لكم في رسول‌الله اسوه حسنه » ‍[ احزاب ، آيه ۲۱ ] توصيه شده است پس با شناخت راه و روش آنان كه بايد در سوگواري هدف اصلي باشد ، دو نهال محبت و معرفت ، شيعيان آن بزرگواران را از حالت خامي درآورده و به پختگي و كمال مي‌رساند .

۵. محبت ، انسان را به قله رفيع عرفان واصل ، و تسليم و اطاعت از اولياي دين را كه جلوه‌هاي رباني آن درخت پرثمر هستند در سالك ، بارور مي‌سازد .

۶. رفتارهاي حاكي از محبت به بزرگان بيانگر درجه خلوص نيت و صداقت هر شخص مدعي تشيع و فقر است و از جلوه‌هاي اين محبت ، احترام و ادب به دوستان و عاشقان امام حسين (ع) و همه اهل بيت (ع) و اداي ادب به ساحت مقدس مكان‌ها و حسينه‌هايي است كه به ياد و نام آن حضرت و براي اقامه سوگواري ساخته شده است پس هرگونه هتك حرمت نسبت به دوستان و ارادتمندان آن بزرگوار يا مكان‌هاي منتسب به آنان نشانه كذب و رياكاري خواهد بود .

۷. درس‌هاي ايثار و فداكاري و مقاوت و صبر ، معارفي علمي و عملي هستند كه در قيام امام حسين براي ارادتمندانش وجود دارد .

۸. يكي از راز و رمزهاي پيروزي امام حسين در اين بود كه ياراني باوفا ، متحد ، منسجم و با يك هدف و عاشق داشت بر هركدام از فقرا لازم است كه براي نيل به اين پيروزي از هرگونه كدورت و اختلاف پرهيز نموده و وحدت و اتحاد با يكديگر را در همه ابعاد عنايت داشته باشند .

۹. يكي از مهم‌ترين آسيب‌هايي كه فرهنگ يك مكتب و جامعه را مورد تهديد قرار مي‌دهد شكسته شدن حريم‌ها است ، شكستن حريم‌ها ، بدعت در احكام دين ، نقض دستورات پيامبر ، دستور به سب و لعن حضرت علي عليه‌السلام نمونه بارز اين حريم‌شكني است . اگر بخواهيم دچار سرنوشت آنان نشده و راه سعادت و نجات را بپيمائيم از شكستن حريم اولياي خدا خودداري نمائيم .

۱۰. احساس مسئوليت و واكنش در قبال سرنوشت جامعه كه همان امر به معروف و نهي از منكر و از اهداف قيام امام حسين (ع) بود را به اندازه رعايت مسئوليت خود ، فراموش نكنيم و از ياد نبريم كه هر گروه و جامعه‌اي كه منافع و سليقه‌هاي شخصي را بر منافع جمعي و مصلحت‌هاي عمومي ترجيح دهد محكوم به انحطاط و سقوط مي‌باشد .

۱۱. قيام حضرت اباعبدالله الحسين (ع) و يارانش در دوراني واقع شد كه گروهي دلبسته به جاه و مقام ، زندگي حيواني را بر حيات انساني ترجيح داده و دچار عوام‌زدگي و غفلت شدند :

چون كه ظاهرها گرفتند احمقان / وآن دقايق شد از ايشان بس نهان

دو عنصر آگاهي و پايداري را بايد از واقعه كربلا در هر زماني آموخت .

۱۲. قيام و جهاد پرشكوه حضرت اباعبدالله الحسين (ع) پيوند قطعي و جدايي‌ناپذير با ظهور و قيام حضرت قائم آل‌محمد عجل‌الله فرجه دارد .

اعمال ما موجب محروميت ما از فيض دسترسي به آن حضرت گرديده است گرچه او هادي و حافظ ما و بيناي بر اعمال ما است به موجب « كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا » بايد نداي « من انصاري الي الله » [ صف ، آيه ۱۴ ] بزرگان را از جان و دل شنيده و با تصحيح در اقوال و افعال خود زمينه‌هاي ظهور آن حضرت كه احياء‌كننده اهداف جد بزرگوارش مي‌باشد را فراهم نمائيم .

به مضمون حديث امام صادق (ع) كه مي‌فرمايد : « فاحيوا امرنا ، رحم الله من احيا امرنا ‍» [ ترجمه : زنده بدارید امر ما را ( احیا کنید ) ، خدا رحمت کند کسی را که امر ما را احیا کند ] دين مقدس اسلام و مذهب حقه تشيع داراي احكام جامع و كاملي است كه اگر توسط عالمان دين و عارفان راه يقين به مردم برسد و تعاليم نوراني آن اجرا گردد ، موجب پيشرفت در تمام زمينه‌هاي مادي و معنوي انسان در هر زمان گرديده و تدين حقيقي و تمدن واقعي را دربر خواهد داشت . اسلام داراي شريعت و طريقت بوده و در پرتو نور درخشان قرآن و عترت كه دو يادگار حضرت رسول اكرم (ص) در بين امت است مي‌توان بر ظلمات دروني و موانع بيروني غالب گرديد . در زمان غيبت امام زمان عجل‌الله فرجه نيز اين دو رشته علماي شريعت و عارفان طريقت پيوسته وجود داشته و دارد و همان‌طور كه در كتب عرفا از جمله در رساله شريفه پند صالح تاليف پدر جسماني و روحاني فقير كه دستورالعمل فقراي اين سلسله و جامع تمام احكام قالبيه و قلبيه و خلاصه تمام وظايف سالكين الي‌الله است اين دو سلسله را مانند دو دست يك شخص و دو شعبه يك اداره فرموده و علماء را پيشوايان مسلمين و نمايندگان بزرگان در ذكر احكام و عرفاء را مجازين درايت و مامورين اصلاح نفوس و تهذيب اخلاق معرفي فرموده است ‍[ پند صالح ، قسمت تجليل علماء ] . و اين اتحاد و يگانگي مايه اصلي ترويج دين مبين اسلام و تحكيم قواعد حضرت سيد الانام عليه‌السلام و مانع از نفوذ و اجراي دشمنان دين و ملت مي‌باشد . فقير نيز به پيروي از اسلاف بزرگوار و اقطاب اين سلسله جليله هم در گذشته و هم در حال حاضر با آقايان علماء در تماس و ارتباط بوده و نهايت محبت فيمابين برقرار است .

در اين زمان كه دشمنان فريب‌خورده اسلام و ايران سعي در مخدوش نمودن چهره زيباي اسلام و تشيع حقيقي دارند و آن را در جهان دين ترور و خشونت ، و ايران عزيز را كشوري بي‌قانون معرفي مي‌نمايند و توجه ندارند كه در صدر اسلام ، علي عليه‌السلام كه ولي‌الله و خليفه بلافصل و وصي رسول‌الله و از هر كس براي اسلام دلسوزتر و به اوضاع عالم آگاه‌تر بود با كشتن عثمان مخالف بود و حتي فرزند بزرگوار خود را كه يادگار رسول خدا بود ، مامور حفاظت از او نمود و نيز فرمود كه خليفه‌كشي باب مي‌شود و ديديم كه خلفاي بعدي و حتي خود علي عليه‌السلام و امام حسن مجتبي (ع) هدف ترور قرار گرفتند . امروز اين اتحاد و وحدت مسلمين از هر زمان ديگر اهميت بيشتر داشته بلكه از اهم واجبات مي‌باشد فقير به اين مسئوليت خطير كاملا واقف و آگاه بوده و نگراني از عواقب سوء اين جريان ضداسلام و ايران ، خاطر مرا مشغول نموده است و براساس حديث شريف پيامبر : « قصم ظهري رجلان عالم متهتك و جاهل منتسك » [ ترجمه : کمر مرا شکستند دودسته ( دو گروه ) ، عالم و دانشمند دینی بی‌بندوبار و جاهل زاهدنما ] ملاحظه مي‌شود كه طبق واقع‌بيني آن حضرت ، اين دو گروه در طول تاريخ اسلام مخصوصا در زمان حاضر بيش از هرچيز دين و مقدسات مذهبي و ملت ايران را تهديد مي‌نمايد ، لذا علاقه دارم به تاسي از اسلاف بزرگوارم و با توجه به مسئوليت خدمت به فقر و فقرا كه برعهده دارم با بسياري از مراجع و علماء در مسائل مهم ديني و ملي مذاكره و تبادل نظر و معاشرت داشته باشم ولي چون به‌واسطه رسيدگي به امور فقرا و اشتغالات زياد و پاسخ به مكاتبات و گاهي كسالت و ضعف جسماني و وقت كم آنهم بخصوص در غيرتهران اجراي اين مهم بطور كامل و دلخواه ميسر نيست ، لذا به برادر مكرم آقاي حسينعلي كاشاني بيدختي زيد توفيقاته كه از ارادتمندان به علماء و روحانيون بوده و داراي اجازات كتبي و شفاهي از مراجع عظام مي‌باشند و پيوسته خدت آقايان مي‌رسند ، ماموريت دادم كه اين خدمت مهم را بپذيرند و در تهران و شهرستان‌ها كه مسافت مي‌نمايند علمايي كه مصداق مقبوله « من كان من الفقهاء صائنا لنفسه حافظا لدينه مخالفا لهواه مطيعا لامر مولاه » هستند را ملاقات نموده و سلام فقير را ابلاغ نمايند و اين موضوع مهم را به استحضار علماء رباني و دلسوز دين و ملت عزيز ايران برسانند كه اگرچه شياطين انسي به مصداق آيه شريفه « اعمالهم كسراب بقيعه » [ نور ،‌ آيه ۳۹ ] بوده و خداوند براساس « و مكروا و مكر الله و الله خير الماكرين » [ آل‌عمران ، آيه ۵۴ ] نقشه‌هاي شوم آنها را نقش بر آب و به حكم « انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون » [ حجر ، آيه ۹ ] ، حمايت و حفظ از قرآن و اولياء خود را تضمين فرموده است ولي وظيفه ما نقض نمي‌گردد و به منطوق : « كلكم راع و كلكم مسئول عن رعيته » موظف به بيداري و آگاهي ديگران هستيم . و چون سوءتفاهمات و شبهاتي توسط بعضي از جاهلين يا مغرضين و معاندين با حق و حقيقت درباره تصوف حقيقي كه همان تشيع واقعي و صراط مستقيم ولايت اهل بيت عليهم‌السلام است ، در اذهان ايجاد گرديده است ، آقاي كاشاني بيدختي در ملاقات با آقايان علماء و روحانيون و پژوهشگران و جويندگان حقيقت ، در جهت رفع اين شبهات سعي نموده و چنانچه سوالاتي بود همان‌طور كه قبلا اجازه داشتند پاسخ داده و مطالب مذهبي و عرفاني را توضيح دهند و سعي نمايند كه با توجه به آيه شريفه : « ادع الي سبيل ربك بالحكمه و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتي هي احسن » [ نحل ، آيه ۱۲۵ ] و با قول لين و دليل روشن ، رفع شبهه و راهنمايي نموده و در ايجاد وحدت و تنوير افكار و خدمت به بندگان خدا از هرگونه ايثار و فداكاري خودداري ننمايند . از درگاه خداوند متعال ازدياد توفيقات ايشان را مسئلت مي‌نمايم .

بحمدالله اكثر قريب باتفاق فقرا ، برادران و خواهران ايماني به وظايف شريعتي و طريقتي خود رفتار مي‌كنند و دلبستگي و انس خود را به عظمت پرچم فقر ( اسلام واقعي ) معمول مي‌دارند كه از اين جهت به همه آنان سلام عرض كرده و تشكر دارم و ملتمس دعا هستم .

فقير ، حاج دكتر نورعلي تابنده مجذوبعليشاه

اول محرم ۱۴۲۷ هجري قمري


توضیحات :
-
عباراتی که داخل
[ ] آمده به متن اضافه شده است .
-
برای نشانی آیات از قرآن عثمان طه استفاده شده است
.
-
ترجمه دو حدیثی که بین [ ] آمده ، از صدای اولین قرائت متن توسط جناب آقای کاشانی در ۸۴/۱۱/۱۳ در حسینیه امیرسلیمانی عینا پیاده‌سازی شده است . فایل صوتی آن از سایت مزارسلطانی دریافت شده است .
-
این متن از روی تصویر اعلامیه که در سایت مزارسلطانی قرار دارد تایپ شده است . خواهشمند است درصورت مشاهده هرگونه اشکال ، نسخه خود را تصحیح کرده و خطا را به ایمیل ما اعلام فرمایید .

با تشکر - soltanalishahi.blogspot.com

فهرست مقالات


برچسب‌ها: