سلام

درویشی درويشي سلسله نعمت‌اللهی نعمت‌الهیه نعمه‌الهی نعمه‌اللهیه نعمت اللهی نعمه الهی نعمت اللهي نعمت‌اللهي نعمه‌اللهي نعمت الهیه نعمه اللهیه سلطانعلیشاهی سلطانعليشاهي سلطان علیشاهی سلطان عليشاهي سلطان‌علیشاهی سلطان‌عليشاهي گنابادی گنابادي گنابادیه گناباديه عرفان تصوف صوفی صوفي صوفیه صوفيه عرفا صوفیان صوفيان درویش قطب اقطاب مزار سلطاني سلطانی mysticism sufism shiism sufism shiah sufism islamic sufism nimatullahi order gunabadi

سه‌شنبه

معرفی منابع : تفسیر بیان‌السعاده فی مقامات العباده

تفسیر عرفانی شیعی به زبان عربی که عنوان کاملش « بیان‌السعاده فی مقامات العباده » و تالیف عارف قرن چهاردهم هجری حاج سلطان‌محمد گنابادی ملقب به سلطانعلیشاه از اقطاب سلسله نعمت‌اللهیه است . این اثر دومین تالیف مولف است و اساس آن مانند سایر تفاسیر شیعی استشهاد به اخبار ائمه اطهار (ع) است ولی در عین حال فقط اقتصار به احادیث نشده ، رموز و اشارات و لطائف عارفانه همراه با بحوث فلسفی نیز در جای مناسب آن ذکر شده در حالی‌که از نکات کلامی و احکام فقهی نیز غفلت نشده است . از نظر فلسفی ، مولف غالبا از روش ملاصدرا و استاد خویش حاج ملاهادی سبزواری پیروی کرده است .

بطورکلی این تفسیر از جهات عدیده امتیازات خاص خود را دارد که اهم آنها عبارت‌اند از :
۱. مولف بین آیات قرآنی که بترتیب یکدیگر واقع شده ، از حیث معنی نیز ارتباط قرار داده است ؛
۲. همه آیاتی که مربوط به اصول عقاید و کفر و ایمان است به مقام ولایت تفسیر شده و کفر به خدا را غالبا به کفر به مقام ولایت و همچنین ایمان را نسبت به ولایت تعبیر و تفسیر نموده ، بلکه کلمه رب که استعمال می‌شود دو تعبیر برای آن قرار داده : رب مطلق که مقام الوهیت است و رب مضاف که عبارت از مقام ولایت باشد ؛
۳. موضوعات مشکله و مطالبی که از نظر کلامی و عرفانی مورد اشکال است ، مانند مساله معراج و معاد را که اختلافات زیادی بین دانشمندان اسلامی در باب آن واقع شده ، با بیان عرفانی و فلسفی شرح و حل شده است ؛
۴. در بیشتر موارد سعی شده بین اخبار مختلفه که در تفسیر یک آیه ذکر شده جمع و تطبیق شود ، مانند شجره منهیه که اخبار در آن باب مختلف است و مولف طوری آن را تفسیر نموده و از آیات و اخبار استنباط کرده که با همه اقوال وفق می‌دهد.

تفسیر با خطبه‌ای شروع می‌شود که مولف در آن عقاید دینی خود را بطور تفصیل ذکر نموده است . پس از خطبه یک مقدمه نوشته که مشتمل بر چهارده فصل به عدد چهارده معصوم (ع) است . و حقیقت علم و مراتب تنزلات قرآن و ظهورات مختلفه آن را در عوالم مختلفه طولی و آخرین ظهور آن در لباس لفظ و صورت و همچنین معنی تفسیر به رای و سپس آنچه دانستن آن برای شخص مفسر لازم است را مشروحا ذکر نموده ، آنگاه تفسیر قرآن مجید را شروع کرده است .

تالیف این تفسیر در سال ۱۳۱۱ قمری به اتمام رسیده و چاپ اول آن در سال ۱۳۱۴ قمری در دو جلد منتشر شد. این تفسیر در سال۱۳۴۴ ش مجددا در چهار جلد توسط دانشگاه تهران بصورت منقحی به طبع رسید و به همین صورت در بیروت نیز چاپ شده است . در سال‌های بعد توضیحات جدیدی به صورت سه کتاب مجزا به نام‌های رهنمای سعادت ، قرآن مجید و سه داستان اسرارآمیز عرفانی ، و سه گوهر تابناک از دریای پرفیض کلام الهی چاپ شده است . همچنین « متن و ترجمه تفسیر شریف بیان‌السعاده فی مقامات العباده » در ۱۴ جلد بین سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۰ توسط مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه پیام نور ، نشر محسن ، و انتشارات سرالاسرار ( ناشر هر جلد متفاوت ) منتشر شده است .

منبع :

برگرفته از : دایره المعارف تشیع / زیرنظر احمد صدر حاج سید جوادی ، کامران فانی ، بهاءالدین خرمشاهی ، حسن یوسفی اشکوری .-- تهران : نشر شهید محبی ، ۱۳۷۷ .-- ج ۴ // تفسیر و تفاسیر شیعه - قرن چهاردهم

مطالعه بیشتر :

رهنمای سعادت : ترجمه مقدمه تفسیر بیان‌السعاده با هفت سوره / ترجمه سلطانحسین تابنده گنابادی .-- تهران ، ۱۳۴۲ ؛ قرآن مجید و سه داستان اسرارآمیز عرفانی / ترجمه و نگارش سلطانحسین تابنده گنابادی .-- تهران ، ۱۳۶۵ ؛ سه گوهر تابناک از دریای پرفیض کلام الهی : ترجمه و شرح آیه‌الکرسی ، آیات خواتیم سوره بقره ، آیه نور از تفسیر جلیل بیان‌السعاده / تالیف سلطانحسین تابنده گنابادی رضاعلیشاه .-- تهران : حقیقت ، ۱۳۷۶

همچنین به این تفسیر در کتاب شریف تفسیر سوره حمد امام خمینی (ه) اشاره شده است .

فهرست مقالات

برچسب‌ها: