سلام

درویشی درويشي سلسله نعمت‌اللهی نعمت‌الهیه نعمه‌الهی نعمه‌اللهیه نعمت اللهی نعمه الهی نعمت اللهي نعمت‌اللهي نعمه‌اللهي نعمت الهیه نعمه اللهیه سلطانعلیشاهی سلطانعليشاهي سلطان علیشاهی سلطان عليشاهي سلطان‌علیشاهی سلطان‌عليشاهي گنابادی گنابادي گنابادیه گناباديه عرفان تصوف صوفی صوفي صوفیه صوفيه عرفا صوفیان صوفيان درویش قطب اقطاب مزار سلطاني سلطانی mysticism sufism shiism sufism shiah sufism islamic sufism nimatullahi order gunabadi

یکشنبه

معرفی منابع : مجموعه رسائل عرفان در زمانه و زندگی ما / تابنده ، نورعلی ، ۱۳۰۶

مجموعه رسائل « عرفان در زمانه و زندگی ما » از مجموعه سخنرانی ها و مواعظی است که جناب آقای حاج دکتر نورعلی تابنده مجذوبعلیشاه در مقام قطبیت و ارشاد طریقه نعمت اللهی گنابادی از اواخر سال ۱۳۷۵ شمسی به تناسب اوضاع زمانه و سوالات مطرح شده در مجالس عمومی و عرفانی بیان فرموده اند .
اصولا سنت مجلس وعظ در عالم اسلام خصوصا در ایران به ابتکار مشایخ بزرگ صوفیه و عارفان بوده است (۱) که بنابر آیه شریفه « ادع الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه » (۲) ، مجالسی را به عنوان وعظ و تذکر منعقد می کردند و نکات و لطایف عرفانی را به تناسب حال مستمعان و برحسب سوالات طالبان عنوان می فرمودند . برخلاف مجالس درسی ، مطالب این مجالس به زبانی ساده ولی عمیق تقریر می شده تا عامه شنوندگان بدون درگیری با اصطلاحات و مسائل دشوار از آن بهره ببرند و از این رو مجالس تذکر بوده تا بحث و جدل علمی . لذا این سنت پسندیده برای ازدیاد بصیرت در دین همواره ادامه داشته است و از مشهورترین این مجالس که برجای ماند مجالس شیخ احمد غزالی یا مولوی است که بعدا توسط حاضرین به همان لحن بیان مکتوب شده و به ما رسیده است .
مجموعه « عرفان در زمانه و زندگی ما » نیز بنابر تقاضای طالبان و مشتاقان درک عرفان و معنویت اسلام و زندگی عارفان در زمانه ما به همین منظور تدوین شده است . گستره این سخنرانی ها ، موضوعات مختلفی از قبیل تصوف و تشیع ، مناسک و اعیاد دینی و ملی ، و مسائل روزمره اجتماعی و خانواده را دربر می گیرد و لذا چه بسا سوال شود که مثلا موضوع خانواده چه ربطی به عرفان دارد . این ارتباط وقتی معلوم می شود که توجه داشته باشیم که سلوک عارفانه ابعاد مختلفی - چه در نظر و چه در عمل - دارد که همه آنها تابع نگرش عرفانی است . و اصولا وجه اصلی تفاوت درس عرفان خواندن با سلوک عرفانی کردن همین است . کسی که بصیرت عارفانه در دین داد مناسبات و مسائل اجتماعی و خانوادگی را نیز از همین منظر می بیند .
این سخنرانی ها را تنی چند از حاضران این مجالس بتدریج ضبط و سپس تحریر کرده اند . البته حتی المقدور سعی شده که مطالب عینا و با کمترین دخل و تصرف باشد تا سادگی و روانی لحن بیان محفوظ بماند . این مجموعه با اجازه جناب آقای حاج دکتر نورعلی تابنده همراه با دو تالیف دیگر (۳) منتشر شده است .

پنج رساله از این مجموعه به صورت کتابچه هایی به قطع جیبی توسط انتشارات حقیقت منتشر شده است .
نام این پنج عنوان کتاب و محتویات آنها به شرح زیر است :

آشنایی با عرفان و تصوف (چاپ سوم)


فهرست مطالب :
- تشیع و تصوف و عرفان : این مقاله در فصلنامه عرفان ایران شماره ۷ نیز توسط همین ناشر منتشر شده است .
- ملاحظاتی در معنای بیعت : این مقاله در فصلنامه عرفان ایران شماره ۱ نیز منتشر شده است .
- حضرت سید نورالدین شاه نعمت الله ولی : متن پیام ارسالی به همایش حضرت شاه نعمت الله ولی در دانشگاه ایالتی سن خوزه آمریکا در ۱۹ و ۲۰ مهرماه ۱۳۸۱ که با کمی اختصار در اینجا نقل شده است .
- یادی دیگر از حضرت سید نورالدین شاه نعمت الله ولی : متن پیام افتتاحیه دومین سمپوزیوم بزرگداشت شاه نعمت الله ولی در تاریخ ۱۹ و ۲۰ مهر ۱۳۸۲ در دانشگاه لایدن هلند .
- بیانیه (۱) : این بیانیه به عنوان دستورالعمل فقرای سلسله نعمت اللهی سلطانعلیشاهی پس از رحلت قطب فقید سلسله ، حضرت آقای محبوبعلیشاه ، صادر شده است .
- بیانیه (۲) .
- کرسی نامه سلسله علیه نعمت اللهی گنابادی : این کرسی نامه از جانب ناشر در چاپ دوم افزوده شده است .

شریعت ، طریقت و عقل


فهرست مطالب :
- جنبه های شریعتی و طریقتی دستورات قرآن : متن دو گفتار که در تاریخ های ۸۰/۱۰/۹ و ۸۰/۱۰/۳۰ بیان و در فصلنامه عرفان ایران شماره ۱۳ نیز منتشر شده است .
- تلازم شریعت و طریقت : در تاریخ ۷۸/۷/۱۱ در مجلس عمومی بیان شده است .
- سهم عقل در شریعت و طریقت : در تاریخ ۷۸/۷/۱۱ در مجلس عمومی بیان شده است .
- ماهیت و قلمرو عقل و تفکر : در تاریخ ۷۹/۴/۱ در مجلس عمومی بیان شده است .

سفر حج و عید قربان (چاپ دوم)


فهرست مطالب :
- سفر حج
- عید قربان
- ذبح و قربانی در اسلام
- حجرالاسود در خانه خدا
- مساله حج نیابتی از دیدگاه طریقت
- حج و جایگاه آن در اسلام
- حضرت ابراهیم : اسوه حسنه
- او خانه همی جوید و ...

خانواده


فهرست مطالب :
- پذیرش حقوق دیگران ، راه زندگی است : در تاریخ ۷۹/۸/۱ در مجلس عمومی بانوان بیان شده است .
- خدمت : آبیاری محبت است : در تاریخ ۷۹/۱۱/۹ در مجلس عمومی بانوان بیان شده است .
- ازدواج و نقش والدین و جامعه در استحکام آن : در تاریخ ۷۹/۸/۶ در مجلس عمومی بانوان بیان شده است .
- سنگ اول تفاهم و محبت در خانواده : در تاریخ ۷۸/۱۲/۶ در مجلس عمومی بانوان بیان شده است .
- نسبیت های فرهنگی و محیطی در روابط خانواده : در تاریخ ۷۷/۹/۲۹ در مجلس عمومی بانوان بیان شده است .
- تاثیر زن در بقای خانواده : در تاریخ ۷۶/۶/۲۳ در مجلس عمومی بانوان بیان شده است .

خانواده (۲)


فهرست مطالب :
تشکیل خانواده از آیات الهی است ؛ ازدواج : آیت حسنی خداوند ؛ ازدواج و اعتدال روحی ؛ ازدواج یک امر فطری است ؛ ازدواج و ترویج نسل ؛ آرامش و اطاعت امر الهی ؛ توصیه های عمومی در امر ازدواج ؛ اجازه و دستور در امر ازدواج ؛ مشورت ؛ همسان بودن ( کفو ) در خواستگاری ؛ ازدواج با غیرمسلمان ؛ تفاهم و توافق روحیات ؛ مدیریت خانواده ؛ مسائل اقتصادی ؛ سن ازدواج ؛ زیبایی ؛ تدلیس در ازدواج ؛ گذاشتن شروط قبل از ازدواج ؛ تفاوت ازدواج در نظام های حقوقی مختلف ؛ گذاشتن شروط ازدواج در شریعت اسلام ؛ وفای به عهد در خواستگاری ؛ تحقیق و تعقل در ازدواج ؛ علاقه قبل از ازدواج ؛ تعدد زوجات ؛ شرط اجازه تعدد همسر ؛ وظیفه زن در جلوگیری از تعدد همسر


پاورقی :

(۱) موعظه با خطابه فرق دارد . البته بنابر این که مقصود خطابه چه باشد ، گاه می توان وعظ و موعظه را هم نوعی خطابه دانست . سابقه خطابه و منبر نیز در ایران بصورت فعلی به فاجعه عاشورا برمی گردد که حضرات ائمه معصومین تذکر آن فاجعه را توصیه فرمودند .
(۲) سوره نحل ، آیه ۱۲۵ : مردم را با حکمت و اندرز نیکو به راه پروردگارت بخوان .
(۳) دو کتاب مزبور عبارت اند از : مجموعه مقالات فقهی و اجتماعی (۱۳۷۸) ، مجموعه مقالات حقوقی و اجتماعی (۱۳۸۱)


منبع :

مقدمه ناشر در رساله آشنایی با عرفان و تصوف ، ۱۳۸۳


برچسب‌ها: