سلام

درویشی درويشي سلسله نعمت‌اللهی نعمت‌الهیه نعمه‌الهی نعمه‌اللهیه نعمت اللهی نعمه الهی نعمت اللهي نعمت‌اللهي نعمه‌اللهي نعمت الهیه نعمه اللهیه سلطانعلیشاهی سلطانعليشاهي سلطان علیشاهی سلطان عليشاهي سلطان‌علیشاهی سلطان‌عليشاهي گنابادی گنابادي گنابادیه گناباديه عرفان تصوف صوفی صوفي صوفیه صوفيه عرفا صوفیان صوفيان درویش قطب اقطاب مزار سلطاني سلطانی mysticism sufism shiism sufism shiah sufism islamic sufism nimatullahi order gunabadi

چهارشنبه

معرفی منابع : رساله باب ولایت و راه هدایت

رساله باب ولایت و راه هدایت تالیف جناب حاج سید هبه الله جذبی ( ثابتعلی ) ( ۱۲۷۴ - ۱۳۶۴ ش ) شیخ بزرگوار سلسله نعمت اللهی سلطانعلیشاهی گنابادی است . این کتاب به جهت محتوای متناسب از جمله کتاب هایی است که همواره خواندن آن برای تحقیق اولیه درباره این سلسله توصیه شده است .

مرحوم هادی حائری در مقدمه چاپ دوم این کتاب ( ۱۳۵۵ ش ) آورده اند : « رساله باب ولایت و راه هدایت که گنجینه و مجموعه ای است از شرح حال و مقامات بزرگان عرفا و مقالات راجع به تصوف و عرفان و مکتوباتی که در تصوف و دین مقدس اسلام از طرف اشخاص مختلفه مبادله شده و دانشمند عارف معظم جناب آقای حاج سید هبه الله جذبی ( ثابتعلی ) در سال ۱۳۵۱ شمسی به چاپ رسانده اند ... این رساله به جهت آنکه از بیان مطالب دقیقه و نکات انیقه عرفانی و رموز عالیه آن که از فهم مبتدیان - که در صدد تحقیق از حقیقت تصوف و عرفان - خارج بود خودداری شده و در جواب مکتوبات هم مطابق فهم و استعداد آنان شرح داده شده ، بیشتر مورد توجه و مطلوب خوانندگان واقع گردیده است ... »

مولف محترم در مقدمه درباره تالیف کتاب آورده اند که طی مدتی که ساکن بیدخت بوده اند و به مطالعه و تصحیح و تالیف اشتغال داشته اند گاهی مقالاتی می نوشته اند و به سوالاتی که از طرف بعضی راجع به تصوف و عرفان می رسیده یا اعتراضات و افترائات بعضی مولفین که در تالیفات خود نوشته بودند پاسخ می داده اند . سپس این مقالات و پاسخ ها را ( که پس از مدتی زیاد و تکراری شده بوده ) با اجازه قطب وقت در این کتاب منتشر می کنند .

کتاب حاوی مطالب زیر است :
- مقدمه

- بخش اول : مقالات
شامل مقالاتی از حضرت آقای صالحعلیشاه و رضاعلیشاه و مقالاتی از مولف شامل دو مقاله درباره بقعه متبرکه سلطانی ، مقاله ای درباره حضرت آقای صالحعلیشاه ، مقاله ای در معرفی سلسله نعمت اللهی سلطانعلیشاهی ، مقاله ای در اصول تعلیمات سلسله ، همراه دو مقاله دیگر با عناوین لطیفه عرفانی و فضیلت مجالس ذکر .
- بخش دوم : شرح حالات
شامل مقالاتی درباره حضرت آقای سلطانعلیشاه ، نورعلیشاه ، صالحعلیشاه و مشایخ بزرگوار سلسله آقای وفاعلی و آقای ایزدگشسب و مقاله ای درباره مرحوم میرزا صدرالدین آرانی کاشانی .
- بخش سوم : نامه ها
شامل مجموعه پاسخ هایی است که مولف به اشخاص مختلف در موضوعات مورد اشکال نوشته اند .
- ضمائم
شامل مجموعه دیگری از نامه های مولف ، مقاله ای درباره حضرت آقای رضاعلیشاه ، دو مقاله دیگر درباره بقعه متبرکه سلطانی ، شرح مختصر مولف محترم به قلم فرزند ایشان ، موخره ها .

شرح حال مختصر مولف : شیخ بزرگوار جناب حاج سید هبه الله جذبی از شاگردان برگزیده مرحوم حاج میرزا حبیب الله رشتی و دارای اجازه اجتهاد بودند . تحصیلات متداول زمان خود را در حوزه علمیه اصفهان گذرانید . سپس برای تکمیل و ادامه آن به تهران آمدند و در مدرسه دارالفنون مشغول و فارغ التحصیل گردیدند . ضمنا ریاضی را نیز نزد یکی از بزرگترین علمای ریاضی زمان تلمذ نموده و در وزارت فرهنگ استخدام و در مدارس تهران به تدریس مشغول شدند . پس از آشنایی با فقرای گنابادی در تاریخ ۱۳۳۶ قمری ( ۱۲۷۴ ش ) نزد حضرت آقای نورعلیشاه مشرف به فقر گردیدند .
ایشان در ایام تابستان همه ساله پس از زیارت بارگاه حضرت حضرت رضا (ع) به بیدخت مسافرت نموده و در آنجا علاوه بر زیارت پیر بزرگوار به مطالعه ، تالیف و تصحیح کتب عرفانی مشغول می شدند که از جمله آنها کتاب باب ولایت است . در سال ۱۳۴۳ شمسی از طرف حضرت آقای صالحعلیشاه ماذون در راهنمایی طالبین راه فقر شده و به لقب ثابتعلی مفتخر گردیدند . آن جناب در فروردین۱۳۶۴ شمسی در سن ۹۱ سالگی ندای ارجعی را لبیک گفتند . ( برگرفته از ضمیمه کتاب )

این کتاب در چاپ های مکرر در زمان حیات مولف ویرایش و تکمیل گردید . ویرایش سوم کتاب توسط انتشارات حقیقت در سال ۱۳۸۱ منتشر شده است .

برچسب‌ها: