سلام

درویشی درويشي سلسله نعمت‌اللهی نعمت‌الهیه نعمه‌الهی نعمه‌اللهیه نعمت اللهی نعمه الهی نعمت اللهي نعمت‌اللهي نعمه‌اللهي نعمت الهیه نعمه اللهیه سلطانعلیشاهی سلطانعليشاهي سلطان علیشاهی سلطان عليشاهي سلطان‌علیشاهی سلطان‌عليشاهي گنابادی گنابادي گنابادیه گناباديه عرفان تصوف صوفی صوفي صوفیه صوفيه عرفا صوفیان صوفيان درویش قطب اقطاب مزار سلطاني سلطانی mysticism sufism shiism sufism shiah sufism islamic sufism nimatullahi order gunabadi

پنجشنبه

معرفی منابع : رساله رفع شبهات

رساله رفع شبهات تالیف حضرت آقای حاج سلطانحسین تابنده گنابادی رضاعلیشاه ( ۱۲۹۳ - ۱۳۷۱ ش ) قطب سلسله نعمت اللهی سلطانعلیشاهی گنابادی است . این کتاب به دلیل اینکه به پاره ای ایرادات رایج به تصوف و سلسله پاسخ داده است از جمله کتاب هایی است که همواره خواندن آن برای تحقیق اولیه درباره این سلسله توصیه شده است .
مولف محترم درباره تالیف کتاب در مقدمه چاپ دوم ( ۱۳۴۸ ش ) چنین آورده اند : « ... چند سال قبل ، بعضی آقایان در زمان پدر بزرگوار روحانی و جسمانی حضرت آقای صالحعلیشاه ـ قد سره العزیز ـ سوالاتی که برخی به عنوان سوال و بعضی به قصد اعتراض بود از فقیر درباره بعض معتقدات و اعمال فقرای سلسله جلیله نعمت اللهیه نموده و فقیر برحسب اجازه آن بزرگوار جواب آنها را نوشته و برای اینکه مورد استفاده سایرین نیز که گاهی در صدد درک حقایق هستند واقع گردد ، آنها را مجموعه ای قرار داده و به نام رفع شبهات موسوم نمودم ... البته این جواب ها برای کسانی است که امر بر آنان مشتبه شده و در صدد رفع آن باشند ، ولی کسانی که ایرادات و اعتراضات آنان صرفا ناشی از غرض و عداوت است هرچه هم جواب گفته شود و استدلال برای رفع ایراد آنان بشود تاثیری ندارد ، ولو اسمعهم لتولوا . ( سوره انفال ، آیه ۲۳ : « ... و اگر هم آنها را شنوا ساخته بود باز هم روی برمی گرداندند . » )

فهرست مطالبی که در این کتاب به آنها پرداخته شده به شرح زیر است :
۱. موضوع و معنی بدعت .
۲. راجع به مهدی و مهدویت .
۳. نیابت خاصه و عامه .
۴. موضوع بیعت .
۵. راجع به غسل اسلام پرسش شده .
۶. موضوع تمثل صورت امام .
۷. درباره صحت استعمال عشق نسبت به مقام مقدس الوهیت .
۸. راجع به پیدایش تصوف و منشا آن .
۹. عقایت خلافی که به بعض بزرگان تصوف نسبت داده شده .
۱۰. بعضی امور ناشایست و خلاف شرع به بعض عرفا نسبت داده شده .
۱۱. اخباری که در ذم تصوف از معصومین (ع) روایت شده .
۱۲. عقیده عرفا درباره رویت حق تعالی چیست ؟
۱۳. درباره جبر و تفویض چه عقیده دارند ؟
۱۴. نظریه عرفا درباره معاد چیست ؟
۱۵. درباره معراج و کیفیت آن سوال شده است .
۱۶. نظریه سلسله نعمت اللهیه نسبت به علمای اعلام چیست ؟
۱۷. رویه عملی سلسله نعمت اللهیه چیست ؟
۱۸. « اذا عرفت فاعمل ما شئت » به چه معنی است ؟
۱۹. موضوع عشر ارباح مکاسب چیست ؟
۲۰. درباره مصافحه سوال شده .
۲۱. عرفا درباره طهارت یا نجاست اهل کتاب چه نظر دارند ؟
۲۲. راجع به ارتداد و نظریه عرفا در آن باره سوال شده است .
۲۳. نظریه سلسله گنابادی راجع به کشیدن تریاک چیست ؟
۲۴. علت عدم دخالت فقرا در سیاست چیست ؟
۲۵. درباره سماع و غنا سوال شده است .
۲۶. درباره شارب و گذاشتن و یا زدن آن پرسش شده است .
۲۷. موضوع ارباح نقود و غلات ( ربا ) سوال شده .
۲۸. درباره استعمال ظروف طلا و نقره سوال نموده اند .
خاتمه
مکتوب مولانا محمد باقر مجلسی

در بخش خاتمه کتاب که تاریخ هشتم تیرماه ۱۳۳۷ را دارد آمده است : « ... ضمنا خدمت بعض آقایان علمای اعلام که شاید بعض مغرضین حضورشان القای شبهه نموده باشند عرض نمایند . هرچند معظم لهم تا طبق دستور شریعت مطهره و منطوق آیه شریفه : « ان جائکم فاسق بنبا فتبینوا » ( سوره حجرات ، آیه ۶ ) تا تحقیق در امری ننمایند و دقت کامل نکنند ، به گفته های مغرضانه دیگران ترتیب اثر نمی دهند و از اتهامات بیجا و نسبت های ناروا که طبق شرع مطهر همانطور که مفصلا مذکور شده به هیچ فرد مسلمی تا محقق نشود جائز نیست داده شود ، بلکه بعض آنها تا مطابق شرائط نباشد قذف محسوب و گاه می شود که گوینده آن مستوجب حد یا تعزیر گردد و از عدالت خارج است جلوگیری و نهی می فرمایند ، چون آنها حافظ احکام و نوامیس مقدسه شریعت می باشند و عموم آیه شریفه : « و لا تقولوا لمن القی الیکم السلام لست مومنا تبتغون عرض الحیوه الدنیا » ( سوره نساء ،‌ آیه ۹۴ : « و به آن کس که بر شما سلام گوید ، مگویید مومن نیستی . شما برخورداری از زندگی دنیا را می جویید . » ) را بکار می بندند . و به همه افراد شیعه و پیروان نیز دستور می دهند و راضی نیستند که نام دیانت و مذهب ملعبه یک عده مغرض واقع شود که روی غرض شخصی به جمعی اتهاماتی وارد و تفسیق و تکفیر کنند . مخصوصا در این دوره که ایجاد اختلاف بین مسلمین بسیار مضر و باعث لطمه به جامعه اسلامیت است و آقایان مراجع تقلید که بصیر به اوضاع هستند و به حفظ وحدت اسلامی اهمیت کامل می دهند ، به هیچ وجه با این اختلافات موافق نیستند و از آنها جلوگیری می کنند . ولی مع ذالک برای رفع و جلوگیری از القای شبهه مغرضین نزد معظم لهم در صورت لزوم ، مطالب مندرجه را به عرضشان برسانند و در صورتی که علمای اعلام مقتضی بدانند و موافقت فرمایند به طرفین دستور معاشرت و مجالست دهند که اگر شبهاتی هم هست در معاشرت طبق رویه ائمه معصومین ـ علیهم السلام ـ و به مفاد : « و جادلهم بالتی هی احسن » ( سوره نحل ، آیه ۱۲۵ : « و با بهترین شیوه با آنها مجادله کن . » ) از طرفین رفع نمایند و با این رویه هدایت گمراهان نیز می شود و سوء تفاهم و شبهه از طرفین زودتر مرتفع می گردد . »

این کتاب در زمان حیات مولف محترم تا چاپ چهارم ( ۱۳۶۴ ش ) چند بار ویرایش و کاملتر شد . چاپ پنجم این کتاب توسط انتشارات حقیقت در سال ۱۳۷۷ شمسی منتشر شده است .

فهرست مقالات

برچسب‌ها: