سلام

درویشی درويشي سلسله نعمت‌اللهی نعمت‌الهیه نعمه‌الهی نعمه‌اللهیه نعمت اللهی نعمه الهی نعمت اللهي نعمت‌اللهي نعمه‌اللهي نعمت الهیه نعمه اللهیه سلطانعلیشاهی سلطانعليشاهي سلطان علیشاهی سلطان عليشاهي سلطان‌علیشاهی سلطان‌عليشاهي گنابادی گنابادي گنابادیه گناباديه عرفان تصوف صوفی صوفي صوفیه صوفيه عرفا صوفیان صوفيان درویش قطب اقطاب مزار سلطاني سلطانی mysticism sufism shiism sufism shiah sufism islamic sufism nimatullahi order gunabadi

چهارشنبه

معرفی منابع : رهبران طریقت و عرفان / سلطانی گنابادی ، محمد باقر ، ۱۲۷۶ - ۱۳۵۵

رهبران طریقت و عرفان تالیف حاج میرزا محمد باقر سلطانی گنابادی ، خلاصه ای از زندگی بزرگان سلسله نعمت اللهی سلطانعلیشاهی از پیامبر اکرم (ص) تا جناب آقای سلطانحسین تابنده رضاعلیشاه (قدس) است . مولف برای تدوین این کتاب با زحمت زیاد به گردآوری شرح حال برخی از اقطاب که کمتر شهرت دارند نیز همت گمارده و از منابع متعددی (۱) استفاده نموده است .
جناب آقای رضاعلیشاه در مقدمه چاپ سوم کتاب آورده اند
: « اخیرا عم معظم محترم جناب حاج میرزا محمد باقر سلطانی که امروز یگانه فرزند ذکور جناب ملا سلطانمحمد سلطانعلیشاه طاب ثراه ... می باشند ، ... حالات پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و دوازده نفر جانشین آن بزرگوار علیهم السلام و اقطاب سلسله علیه نعمت اللهیه قدس سرهم را بطور اختصار با طرز جالب و جامعی تالیف فرموده و آن را رهبران طریقت و عرفان نام گذارده اند . این تالیف با آنکه خیلی به اختصار است ولی نکات جالب و مطالب با ارزشی دارد که خواندن آن برای کسانی که بخواهند بر حالات بزرگان وقوف یابند خیلی مفید است . » همچنین در مقدمه چاپ سوم آورده اند : « کتاب رهبران طریقت و عرفان ... در نوع خود کم نظیر و شاید بی نظیر باشد ... »
در مقدمه نگارنده درباره تالیف کتاب آمده است
: « مدتها بود روزهای جمعه که خطیب در بقعه پدر بزرگوارم حضرت سلطانعلیشاه قدس سره خطبه معمول را می خواند ، چون به ذکر نام اقطاب سلسله علیه شاه نعمت اللهی می رسید ، به خاطرم می گذشت که عده زیادی از فقرا و برادران ایمانی از شرح حال و مجاری احوال اکثر این بزرگوران بی اطلاع اند ، و از زحمات و ریاضاتی که در راه وصول به درجه ایقان و ذروه کمال ایمان کشیده اند و خدماتی که در نشر و بسط عرفان و هدایت طالبان انجام داده اند آگاهی ندارند ... بحمد الله موفق به تنظیم این اوراق که حاوی مجملی از حالات حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه اطهار سلام الله علیهم و شمه ای از مجاری احوال اقطاب سلسله علیه است گردیدم . »
این کتاب از منابعی است که برای مطالعه به محققین و کسانی که طالب ورود به راه تصوف و عرفان هستند توصیه می شود
.

شرح حال مولف
مرحوم حاج میرزا محمد باقر سلطانی فرزند جناب حاج ملا سلطانمحمد سلطانعلیشاه است
. ایشان در بیدخت گناباد متولد شدند . در سن ۱۲ سالگی پدر ایشان شهید شدند و تحت حضانت و تربیت برادر بزرگوار خود جناب نورعلیشاه قرار گرفتند . تحصیلات متداوله را در بیدخت و اصفهان تکمیل کردند . علاقه و اشتیاق تامی به مطالعه کتب بزرگان و عرفا داشت و از تاریخ زندگانی بزرگان و حالات و اخلاق و صفات آنان اطلاع کامل یافتند . ضمنا به زیارت بیت الله الحرام و روضه نبوی و قبور مقدسه ائمه اربعه بقیع (ع) و مشاهد متبرکه ائمه اطهار (ع) در عراق موفق گردیده و علاقه خاصی به زیارت حضرت ثامن الائمه (ع) داشتند .
مولف این کتاب در دوران حیات خود روزها به رسیدگی امور کشاورزی و کارهای زندگی و مطالعه کتب مشغول و در ثلث آخر شب به عبادت تهجد و اشتغال داشت و
در اثر اخلاق پسندیده و حسن سلوک و رفتار نیکو ، مورد توجه و علاقه کامل عموم اهالی [ بیدخت ] و احترام و تجلیل خاص و عام بود . در انجام وظایف دینی و مذهبی و طریقتی ساعی و جدی بوده و حتی مستحبات را ترک نمی نمود .
از ایشان آثار مفیدی برجا مانده که از جمله آنها است
: رهبران طریقت و عرفان ، گنجینه گهر ، مشتمل بر کلمات قصار پیامبر اکرم (ص) و ائمه طاهرین (ع) و بزرگان دین و عرفان ، انتقام بت پرستی از اسلام ، که فساد دستگاه بنی امیه را تشریح می نماید .


پاورقی
(
۱) فهرست منابع این کتاب که شامل ۳۴ عنوان کتاب فارسی و عربی است و مشتمل بر کتب منتشر شده در کشورهای عربی و هند نیز می باشد ، در ابتدای کتاب مندرج است .


منبع : رهبران طریقت و عرفان / نگارش محمد باقر سلطانی گنابادی .-- تهران : حقیقت ، ۱۳۷۹ / مقدمه های کتاب

فهرست مقالات

برچسب‌ها: