سلام

درویشی درويشي سلسله نعمت‌اللهی نعمت‌الهیه نعمه‌الهی نعمه‌اللهیه نعمت اللهی نعمه الهی نعمت اللهي نعمت‌اللهي نعمه‌اللهي نعمت الهیه نعمه اللهیه سلطانعلیشاهی سلطانعليشاهي سلطان علیشاهی سلطان عليشاهي سلطان‌علیشاهی سلطان‌عليشاهي گنابادی گنابادي گنابادیه گناباديه عرفان تصوف صوفی صوفي صوفیه صوفيه عرفا صوفیان صوفيان درویش قطب اقطاب مزار سلطاني سلطانی mysticism sufism shiism sufism shiah sufism islamic sufism nimatullahi order gunabadi

سه‌شنبه

عارفان ، اقطاب : تابنده ، نورعلی ( مجذوبعلیشاه ) ، ۱۳۰۶

جناب حاج دکتر نورعلی تابنده مجذوبعلیشاه قطب سی و نهم سلسله نعمت اللهی سلطانعلیشاهی گنابادی ( قطب وقت ) .
سومین فرزند جناب صالحعلیشاه در تاریخ ۲۱ مهرماه ۱۳۰۶ برابر ۱۷ ربیع الثانی ۱۳۴۶ قمری مصادف با روز تولد جدشان جناب ملا علی نورعلیشاه ثانی در خانواده علم و عرفان در بیدخت گناباد متولد شدند و پدر بزرگوارشان ایشان را « نورعلی » نامیدند .
جد امجد ایشان جناب حاج ملا سلطانمحمد بیدختی گنابادی سلطانعلیشاه از مشاهیر عرفان و علمای اخیر
( ۱۲۵۱ - ۱۳۲۷ قمری ) و از اقطاب سلسله نعمت اللهی است که به سبب شهرتشان این سلسله به نام سلطانعلیشاهی گنابادی معروف شده است .
تعلیم و تربیت اولیه ایشان تحت سرپرستی و مراقبت جناب صالحعلیشاه بود و در همان موطن خویش مقدمات علوم اسلامی را فرا گرفتند و همچنین هیات قدیم و نجوم را نزد پدر آموختند
. سپس برای ادامه تحصیلات به تهران آمده و در سال ۱۳۲۴ شمسی از دبیرستان علمیه تهران با رتبه اول به دریافت دانشنامه دیپلم ادبی نایل و سال بعد از همان دبیرستان دیپلم طبیعی نیز گرفتند . آنگاه در دانشکده حقوق دانشگاه تهران تحصیلات دانشگاهی را ادامه داده و در سال ۱۳۲۷ در رشته حقوق قضایی به دریافت درجه لیسانس موفق شدند و هم زمان مطالعه و تحقیق را در معارف اسلامی خصوصا فقه و اصول نزد اساتید فن بالاخص برادر دانشمند جناب حاج سلطانحسین تابنده تلمذ کردند و در کلاس های درس مرحوم استاد محمود شهابی و استاد سید محمد مشکوه و مرحوم شیخ محمد سنگلجی شرکت کردند .
در این ایام ابتدا در وزارت امور خارجه مشغول به کار شدند
. و پس از مدت کوتاهی در سال ۱۳۲۹ به وزارت دادگستری منتقل شدند و مدتها عهده دار شغل ریاست اداره سرپرستی دادسرای تهران و متعاقبا مستشاری دادگاه استان تهران گردیدند .
در اوایل خدمت دادگستری که در دادگستری مشهد مشغول به کار بودند ، برای ادامه تحصیل به کشور فرانسه عزیمت کردند و در آنجا در سال ۱۳۳۶ شمسی درجه دکتری حقوق را از دانشگاه پاریس اخذ کردند
(۱) ضمن اینکه در رشته زبان فرانسه نیز مشغول به تحصیل بودند و دیپلم آن را دریافت کردند . در ایام اقامت در فرانسه با اسلام شناس مشهور هانری کربن که علاقه قلبی به عرفان و معارف شیعه داشت ، در تماس بوده و در کلاس های درس وی حاضر می شدند . کربن که با بزرگان سلسله نعمت اللهی گنابادی آشنایی داشت و اظهار ارادت می کرد ، به ایشان توصیه و حتی اصرار کرد که درباره این سلسله مطلبی بنویسند و به این ترتیب رساله ای به زبان فرانسه با موضوع « شرح مکتب و طریقه حاج ملا سلطانمحمد گنابادی و یک قرن مکتب او » در انستیتوی تحقیقات عالیه زیر نظر وی گرفته و به ثبت رسانیدند و یادداشت های تحقیق را فراهم آوردند که البته به انجام نرسید .
پس از بازگشت به ایران در مشاغل مختلف قضایی در وزارت دادگستری و تدریس در دانشکده های حقوق مشغول شدند
. و بار دیگر در شهریور ۱۳۴۷ با بورس دولت فرانسه جهت مطالعات حقوقی قضایی به پاریس اعزام شدند و در موسسه بین المللی مدیریت ( I.I.A.P) مشغول به تحصیل و تحقیق گردیدند و موفق به اخذ دیپلم مدیریت قضایی از آن موسسه بین المللی شدند . پس از بازنشستگی در سال ۱۳۵۵ گاه به شغل وکالت دادگستری نیز اشتغال داشتند و در دوران انقلاب اسلامی ، وکالت غالب روحانیون و دانشجویان مورد تعقیب را افتخارا می پذیرفتند . در سال ۱۳۵۵ مجددا برای مطالعه و تحقیق عازم فرانسه شدند . پس از انقلاب اسلامی هم چند سال به سمت معاونت وزارت ارشاد و عضویت هیات امنا و مدیریت سازمان حج و معاونت و وزارت دادگستری منصوب گردیدند و مجددا در مهرماه ۱۳۵۹ به درخواست شخصی بازنشسته شدند . ایشان در تمام سال های کار به امانت و صحت و صداقت در رفتار و گفتار و دقت در کار و احترام به قانون و اجرای دقیق آن نزد همکاران و دیگران مشهور بودند .
از جمله تالیفات غیرعرفانی ایشان در سال های قبل از قطبیت و ارشاد معنوی می توان به ترجمه کتاب های
« بحران دموکراسی » تالیف روژه لاکومب و « جامعه شناسی یک انقلاب ( سال پنجم انقلاب الجزایر ) » تالیف فرانتس فانون و دو مجموعه با عنوان « مجموعه مقالات فقهی و اجتماعی » و « مجموعه مقالات حقوقی و اجتماعی » (۲) اشاره کرد .
آن جناب در کنار تحصیل علوم دینی و دانشگاهی و تحقیق و تالیف ، در سال ۱۳۳۱ شمسی
( ۲۵ سالگی ) نزد پدرشان ( جناب صالحعلیشاه ) قدم به وادی فقر و ایمان نهادند و از همان ابتدای سلوک همواره آثار معنوی فقر محمدی (ص) در گفتار و کردارشان عیان و روحیه درویشی و تقیدشان به احکام شریعت و آداب طریقت زبانزد خاص و عام بوده است . به گونه ای که پس از رحلت قطب وقت سلسله جناب محبوبعلیشاه در ۲۷ دی ماه ۱۳۷۵ با فرمان وصایتی که در تاریخ ۲۸ مهرماه ۱۳۷۱ ( ۲۲ ربیع الثانی ۱۳۱۴ ) از جانب ایشان نوشته شده بود به مقام جانشینی ایشان با لقب ( مجذوبعلیشاه ) نایل گردید .
جناب دکتر تابنده از بدو قطبیت تا کنون اوقات خویش را عمدتا صرف دستگیری و هدایت طالبان و تربیت سالکان کرده اند
. به همین منظور هفته ای چند بار در مجالس و اجتماعات فقری به شرح کتب و بیان لطایف عرفانی و نکات اجتماعی می پردازند .
نظر به زندگی و آثار جناب حاج دکتر نورعلی تابنده
( مجذوبعلیشاه ) نشان می دهد همواره در طول حیاتشان از طرفی دل نگران مسایل اجتماعی و دینی بوده و عملا در امور اجتماعی دخالت کرده اند و از طرف دیگر در سلوک الی الله قدم زده اند تا جایی که اینک در تصوف بر مسند قطبیت و ارشاد فقرا و طالبان راه خدا قرار دارند . و این می تواند شاهدی بر نادرستی رای کسانی باشد که عرفان و طریقه تصوف را منافی توجه و اهتمام به امور اجتماعی دانسته اند .


پاورقی :‌

(۱) رساله دکتری ایشان تحت عنوان « مبتنی بودن جرم و مجازات بر قانون و مساله لوایح قانونی در ایران » به راهنمایی پروفسور استفانی ریاست موسسه جرمشناسی دانشکده حقوق پاریس بود .
(
۲) این دو کتاب به ترتیب در سال های ۱۳۷۸ و ۱۳۸۱ توسط انتشارات حقیقت منتشر شده است .

از تالیفات عرفانی ایشان می توان به مقالات مختلف در مجموع « عرفان ایران » و مجموعه « عرفان در زمانه و زندگی ما » اشاره کرد .


منبع : مجموعه مقالات فقهی و اجتماعی / تالیف نورعلی تابنده .-- تهران : حقیقت ، ۱۳۷۸ / برگرفته از مقدمه ناشر

فهرست مقالات



برچسب‌ها: ,